Du vet den følelsen du har når du får så høye forventninger om noe at du nesten ikke klarer å fokusere på noe annet? Slik får jeg det når noen skal publisere et nytt konsept, logo, profilering eller nettsted (eller hvis vi i Glimt Media venter på svar fra kunde etter vi har sendt fra oss forslag på dette) – for å nevne noe innen denne bransjesjangeren. Slik var det også nå da nettstedet mingudbrandsdal.no skulle lanseres på Næringslivets dag her i Gudbrandsdalen i mai.
Jeg trykket refresh i nettleseren, og istedet for en logo (jada, jeg har fulgt med på at det ikke har vært noe annet enn en logo på det nettstedet en stund) var det nå freshe farger og, ja. Det sa stopp for meg. “Søk tjeneste, firma, bransje” møter meg. En søkemotor? OK, jeg øyner fortsatt håp. Søkemotor var vel å ta litt i. En søkemotor er for eksempel Google. Hvorfor har de plassert en søkemotor inne på nettstedet sitt?
Aha, kanskje de har integrert Google-søk på nettstedet sitt? Smart.
Nei, det hadde de ikke.
Hvorfor orker dere ta opp kampen med Google?
Hva gjør du hvis du leter etter en spesifikk bedrift på et konkret sted? Flertallet av de du spør dette spørsmålet svarer: “Jeg googler det”.
Mitt spørsmål til næringslivet og medlemmer i Midt-Gudbrandsdal Næringsforening er: Får du mer ut av å være synlig på mingudbrandsdal.no fremfor å prioritere synlighet via Google?
“Han forteller oss at Ditt Distrikt skal legges ned. Hvorfor? Fordi det ikke er drift når brukerne velger andre løsninger enn det de tilbyr. Enkelt og greit. Vi er ikke overrasket.”
Med bakgrunn i det første spørsmålet mitt kan jeg allerede gjette svaret ditt.
Det absurde var at kollegaen min og jeg hadde møte med noen med liknende ideer som dette nevnte nettstedet, denne gangen på Jessheim. Samme idé, samme utgangspunkt, samme struktur. Han forteller oss at Ditt Distrikt skal legges ned. Hvorfor? Fordi det ikke er drift når brukerne velger andre løsninger enn det de tilbyr. Enkelt og greit. Vi er ikke overrasket.
Hvorfor orker dere ta opp kampen med Google, da? Vi spør igjen.
Google er den største søkemotoren vi har, det er en enorm ressurs som jeg håper, og virkelig ønsker, at bedrifter skal få øynene opp for! Bruk de ressursene vi har, fremfor å bruke tid, penger og energi på å kopiere løsninger som allerede finnes. Utnytt Google. Benytt Google. Nettopp fordi Google alltid holder seg oppdatert. DE budsjetterer med nyutvikling – hele tiden! Så fantastisk deilig, når noen andre kan ta seg av feilmeldinger og tekniske utfordringer, og du selv kan fokusere på det du egentlig skal, nemlig ditt eget fagfelt.
Hva gjør jeg når jeg leter etter noe her i hjemkommunen min? Jeg søker på Google, ikke mingudbrandsdal.no. Beklager. For tenk hvis den bransjen jeg søker etter ikke er medlem av Næringsforeninga? Da får jeg heller ikke opp treff. I Google får jeg treff. For det er det fantastiske, og kanskje skremmende for noen, at “alt” finnes på Google.
Det fascinerende på dette nye nettstedet er at det er blitt finansiert av tre av de største bedriftene i området. Jeg er overrasket. Veldig overrasket.
Beklager, men hadde dere brukt investeringen på å promotere dere via Google, brukt tid på å lage innhold som en ressurs slik at dere kommer høyere opp i treff i Google-søk, optimalisert teksten og innholdet på siden, DA har jeg tro på et slikt investeringsprosjekt! For i bunn og grunn handler vel dette om investering for egen business, ved å utvikle medlemsbedriftene videre.
Vi håper virkelig dere prioriterer gode tekster og innholdsproduksjon på mingudbrandsdal.no – med innhold spesifisert for søkemotoroptimalisering, samt gode, profesjonelle bilder i rett oppløsning.
NB: Dette er et innlegg som bruker mingudbrandsdal.no som referanse til liknende prosjekter. Innlegget er ikke ment som kritikk, men en tankevekker!
Visste du at Glimt Media er leverandør av innholdsproduksjon på nett? Kontakt oss for en uforpliktende prat.