Ta ufordringen om kampen fra nettbutikkene
Men, nå ser mange en utfordring i markedet, da nettbutikker florerer og tilgangen på varer er enklere å få tak i nå enn tidligere. Kanskje særlig de som bor på mindre steder, og ikke har det enorme utvalget av nærbutikker til alle formål, så er det lett å ty til nettbutikkene. Bestill hjemmefra, få det levert på døren. Perfekt.
Hvordan få kundene til å komme til deg likevel, til deg som kanskje ikke har nettbutikk, men en ekte, lokal, utsalgsbutikk på hjørnet i gågate på bygda?
Mange begynner å få øynene opp for at bedrifter må komme seg ut i de sosiale mediene, for å være med i kampen om kjøperne og brukerne sine. Topp! Men dessverre er det slik at vi har kommet lenger enn det. Lenger enn å ha en Facebook-profil, og poste oppdateringer der når vi husker det.
Markedsplan
Lag en strukturert plan. Vårt forslag er å lage en markedsplan som tar for seg et helt årsverk. Har du holdt på noen år i bedriften vet du sånn ca når hva skjer gjennom et år. Er du helt fersk – lær av andre lignende bedrifter og ta utgangspunkt i det – inntil videre. For eksempel: Til påskeferien vet vi mange reiser på hytta si på fjellet, hva kan vi fokusere på da for å skape mersalg? Apoteket har sin årlige kampanje på solkrem. Kommer de for å kjøpe solkrem, trenger de ofte noe annet også til påskeferien, og kjøper mer. Sportsbutikken kan slå til med supertilbud på fjorårets modeller av ski, sesongen er jo snart over, så få det ut nå mens dere kan.
I konteksten av dette er kunsten å få det ut til potensielle kunder. Hvordan skal Ola Nordmann få vite at nettopp denne sportsbutikken har de beste skiene på tilbud akkurat nå? Dette er oppskriften mange følger:
- Annonse i lokalavisen, både på nett og på trykk.
- Post på Facebook.
- Post på Instagram.
Der føler jeg mange lar salget stoppe. Men det er her salget begynner! Det er flere enn deg som selger ut ski til påsken!
Tenk nytt, tenk strukturert, tenk som en innovativ bedrift som skal overleve et pressende marked fra andre konkurrenter.
Min oppskrift begynner her:
- Annonser i lokale medier, både på nett og på trykk.
- Post på Facebook og boost innlegget.
- Post på Instagram og boost innlegget.
- Følg opp kommentarer og spørsmål som kommer.
- Lag en “happening” rundt salget.
- Knytt til deg skribenter og fotografer som kan forevige varene dine i bruk ute i skog, fjell og mark.
- La en blogger skrive et innlegg om akkurat det skiparet du har på salg, og hvorfor disse skiene er de beste.
- Samarbeid med andre lokale butikker i området, og del hverandres tilbud og poster på sosiale medier. Et styrket sentrum trekker mer folk.
- Tør du tilby den ekstra servicen som en kunde ikke får i en ren nettbutikk?
- Tilbud om utlån av utstyr?
- Tilbud om gratis prøving av utstyr?
- Tips til den beste toppturen i området?
- Tips til overnatting i området?
- Levere varer direkte på døra til hyttekunder?
- La kunde hente forhåndsbestilte varer på vei til påskeferien, utenom åpningstid?
- Utvide åpningstiden når potensielle kunder kjører forbi utsalgsstedet ditt fredag ettermiddag, eller onsdag før skjærtorsdag?
- Samarbeid med nabobutikken om et nytt konsept dere sammen kan selge inn til kunde?
Her kan jeg fortsette i det uendelige. Fikk du noe å tenke på?
Vi fortsetter gjerne tankevirksomheten sammen med deg og bedriften din for å finne det beste utgangspunktet for å øke mersalget og synligheten deres på nett og i lokalsamfunnet. Vi designer, vi blogger, vi skriver, vi publiserer på nett, vi oppdaterer nettsider – kort oppsumert: VI LEVERER! Send oss en uforpliktende melding på post@glimt-media.no, så tar vi der derfra. Og husk, påsken er her snart!
Leave a Reply