Glimt Media

  • Om oss
  • Produkter og tjenester
  • Blogg
  • Kontakt

25. May 2017 av Therese Heramb

Forventningsfull lansering

InnholdsmarkedsføringDu vet den følelsen du har når du får så høye forventninger om noe at du nesten ikke klarer å fokusere på noe annet? Slik får jeg det når noen skal publisere et nytt konsept, logo, profilering eller nettsted (eller hvis vi i Glimt Media venter på svar fra kunde etter vi har sendt fra oss forslag på dette) – for å nevne noe innen denne bransjesjangeren. Slik var det også nå da nettstedet mingudbrandsdal.no skulle lanseres på Næringslivets dag her i Gudbrandsdalen i mai.

Jeg trykket refresh i nettleseren, og istedet for en logo (jada, jeg har fulgt med på at det ikke har vært noe annet enn en logo på det nettstedet en stund) var det nå freshe farger og, ja. Det sa stopp for meg. “Søk tjeneste, firma, bransje” møter meg. En søkemotor? OK, jeg øyner fortsatt håp. Søkemotor var vel å ta litt i. En søkemotor er for eksempel Google. Hvorfor har de plassert en søkemotor inne på nettstedet sitt?

Aha, kanskje de har integrert Google-søk på nettstedet sitt? Smart.

Nei, det hadde de ikke.

Hvorfor orker dere ta opp kampen med Google?

Hva gjør du hvis du leter etter en spesifikk bedrift på et konkret sted? Flertallet av de du spør dette spørsmålet svarer: “Jeg googler det”.

Mitt spørsmål til næringslivet og medlemmer i Midt-Gudbrandsdal Næringsforening er: Får du mer ut av å være synlig på mingudbrandsdal.no fremfor å prioritere synlighet via Google?

“Han forteller oss at Ditt Distrikt skal legges ned. Hvorfor? Fordi det ikke er drift når brukerne velger andre løsninger enn det de tilbyr. Enkelt og greit. Vi er ikke overrasket.”

Med bakgrunn i det første spørsmålet mitt kan jeg allerede gjette svaret ditt.

Det absurde var at kollegaen min og jeg hadde møte med noen med liknende ideer som dette nevnte nettstedet, denne gangen på Jessheim. Samme idé, samme utgangspunkt, samme struktur. Han forteller oss at Ditt Distrikt skal legges ned. Hvorfor? Fordi det ikke er drift når brukerne velger andre løsninger enn det de tilbyr. Enkelt og greit. Vi er ikke overrasket.

Hvorfor orker dere ta opp kampen med Google, da? Vi spør igjen.

Google er den største søkemotoren vi har, det er en enorm ressurs som jeg håper, og virkelig ønsker, at bedrifter skal få øynene opp for! Bruk de ressursene vi har, fremfor å bruke tid, penger og energi på å kopiere løsninger som allerede finnes. Utnytt Google. Benytt Google. Nettopp fordi Google alltid holder seg oppdatert. DE budsjetterer med nyutvikling – hele tiden! Så fantastisk deilig, når noen andre kan ta seg av feilmeldinger og tekniske utfordringer, og du selv kan fokusere på det du egentlig skal, nemlig ditt eget fagfelt.

Hva gjør jeg når jeg leter etter noe her i hjemkommunen min? Jeg søker på Google, ikke mingudbrandsdal.no. Beklager. For tenk hvis den bransjen jeg søker etter ikke er medlem av Næringsforeninga? Da får jeg heller ikke opp treff. I Google får jeg treff. For det er det fantastiske, og kanskje skremmende for noen, at “alt” finnes på Google.

Det fascinerende på dette nye nettstedet er at det er blitt finansiert av tre av de største bedriftene i området. Jeg er overrasket. Veldig overrasket.

Beklager, men hadde dere brukt investeringen på å promotere dere via Google, brukt tid på å lage innhold som en ressurs slik at dere kommer høyere opp i treff i Google-søk, optimalisert teksten og innholdet på siden, DA har jeg tro på et slikt investeringsprosjekt! For i bunn og grunn handler vel dette om investering for egen business, ved å utvikle medlemsbedriftene videre.

Vi håper virkelig dere prioriterer gode tekster og innholdsproduksjon på mingudbrandsdal.no – med innhold spesifisert for søkemotoroptimalisering, samt gode, profesjonelle bilder i rett oppløsning.

 

NB: Dette er et innlegg som bruker mingudbrandsdal.no som referanse til liknende prosjekter. Innlegget er ikke ment som kritikk, men en tankevekker!

 

Visste du at Glimt Media er leverandør av innholdsproduksjon på nett? Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Filed Under: Kunderelasjoner, Web

21. March 2017 av Elisabeth Østby

Topptur

ToppturSiste helgen i april var jeg med på fjelltur til Jotunheimen i regi av en bedrift som ønsket å samle sine samarbeidspartnere til en annerledes tur. Da jeg fikk innbydelsen var overskriften som følger: Til topps med TrioVing. Da jeg leste videre at vi skulle på Randonétur i fjellheimen svarte jeg blankt NEI TAKK. Men så skjedde det noe.

Jeg er ikke fjellvant, og jeg har heller aldri gått på Randonéski. Jeg kan jo ikke vite om jeg liker noe jeg aldri har prøvd. Noe begynte å trigge meg. Kanskje er det på tide å utfordre seg selv, tenkte jeg. Etter enda mer fundering ble Nei takk, til ja takk, og så bar det av sted.

I et mektig landskap av fjell, der rasfaren var stor, sikten ekstremt dårlig og vinden overveldende, ble det likevel en lang fjelltur.

Vi ble fraktet med beltevogner fra parkeringsplassen til Leirvassbu i Jotunheimen. Fjelltopper over 2000 meter tronet rundt hele hotellet, og synet var storslagent. I noen timer kunne vi nyte både synet og solen før snøstormen begynte å herje. Da jeg så ut av vinduet morgenen etter mente jeg helt bestemt at dette var innevær. Men der tok jeg feil gitt. Ut på tur bar det, og i et mektig landskap av fjell, der rasfaren var stor, sikten ekstremt dårlig og vinden overveldende, ble det likevel en lang fjelltur.

Aldri føler jeg meg så liten som når naturen virkelig trår til med sine megakrefter. Min kunnskap om fjellet er så begrenset at jeg forsto raskt at jeg ikke hadde hatt noen som helst sjanse til å berge meg selv, om jeg hadde kommet bort fra de andre. Alt jeg så rundt meg var hvitt, hvitt og hvitt.

Kunnskap er altså stikkordet. Noe vi må tilegne oss gjennom hele livet. Formålet med turen var å kjenne på hva hardt arbeid gjør med oss. Skal vi få til noe, komme oss videre og utvikle oss krever det jobbing, tøff jobbing. Og når man kommer i mål, ja da er belønningen ekstra stor. Slik er det for de fleste av oss. Vi ønsker å komme oss oppover, finne en mening med det vi gjør, skape kontakter, dyrke relasjoner, ta vare på det trygge, men søke etter det ukjente.

Skal vi få til noe, komme oss videre og utvikle oss krever det jobbing, tøff jobbing.

Samler vi på kunnskap og jobber hardt, så kommer vi videre og kan oppnå det vi ønsker.

Filed Under: Kunderelasjoner

6. March 2017 av Elisabeth Østby Leave a Comment

Alle har sin egen kreativitet!

Kreativiteten blomstrer

Alle har sin egen kreativitet! Det har vi også i Glimt Media.

Jepp, det er riktig at vi i Glimt Media prøver å være så kreative som mulig. Og jeg opplever ofte at det å være kreativ har en viss status. 

–Du kan jo bare slenge sammen et design på mac-en, kan noen si. Eller, du er jo heldig som kan male din egen kunst. 

Og, ikke misforstå, det er hyggelig det altså. Vi liker jo alle litt skryt i ny og ne. Men min oppfatning er at alle har sin egen kreativitet.  Og hva man velger å bruke den til, kommer kun an på interesse.  ”Jeg kan virkelig ikke ta i en pensel”, sier noen. Å, jo da, det kan du, du bare gidder ikke. Og det er helt fint. For alle trenger ikke gjøre det samme. Kanskje du heller lager spennende middagsretter, er dyktig i jobben din, og finner nye muligheter og løsninger. 

Det er mange måter å være kreativ på. 

Heldigvis er vi ulike, men min overbevisning er at funderer man lenge nok på noe, så kommer man fram til en løsning. Selvfølgelig finnes det mennesker med helt spesielle evner, men de fleste av oss er helt vanlige, og må jobbe for å nå resultatet vi ønsker. 

Da jeg begynte på grafisk design i sin tid, ble jeg faktisk overrasket over at jeg klarte å komme fram til et resultat hver gang vi fikk en oppgave. For helt ærlig, ved første øyekast så det håpløst ut. Men da jeg begynte å jobbe, og se på løsninger, så kom den faktisk, den der kreativiteten og løsningen – hver gang.

Det var en lærdom jeg har tatt med meg videre og som jeg lever godt på enda. Tenker jeg lenge nok og jobber intenst, så dukker løsningen alltid opp. Og for min del utløses dette i trykksaker som brosjyrer, logoer, magasiner eller som malerier.

Filed Under: Ukategorisert

20. February 2017 av Therese Heramb Leave a Comment

Vær den beste sportsbutikken

Sportsbutikken SEO

Hvordan være den beste sportsbutikken? For deg som daglig leder eller eier av en sportsbutikk kan det bety at tallene lyser grønt lang vei, år etter år. Og dette er du god på, dette legger jeg meg ikke bort i.

Ta ufordringen om kampen fra nettbutikkene

Men, nå ser mange en utfordring i markedet, da nettbutikker florerer og tilgangen på varer er enklere å få tak i nå enn tidligere. Kanskje særlig de som bor på mindre steder, og ikke har det enorme utvalget av nærbutikker til alle formål, så er det lett å ty til nettbutikkene. Bestill hjemmefra, få det levert på døren. Perfekt.

Hvordan få kundene til å komme til deg likevel, til deg som kanskje ikke har nettbutikk, men en ekte, lokal, utsalgsbutikk på hjørnet i gågate på bygda?

Mange begynner å få øynene opp for at bedrifter må komme seg ut i de sosiale mediene, for å være med i kampen om kjøperne og brukerne sine. Topp! Men dessverre er det slik at vi har kommet lenger enn det. Lenger enn å ha en Facebook-profil, og poste oppdateringer der når vi husker det.

Markedsplan

Lag en strukturert plan. Vårt forslag er å lage en markedsplan som tar for seg et helt årsverk. Har du holdt på noen år i bedriften vet du sånn ca når hva skjer gjennom et år. Er du helt fersk – lær av andre lignende bedrifter og ta utgangspunkt i det – inntil videre. For eksempel: Til påskeferien vet vi mange reiser på hytta si på fjellet, hva kan vi fokusere på da for å skape mersalg? Apoteket har sin årlige kampanje på solkrem. Kommer de for å kjøpe solkrem, trenger de ofte noe annet også til påskeferien, og kjøper mer. Sportsbutikken kan slå til med supertilbud på fjorårets modeller av ski, sesongen er jo snart over, så få det ut nå mens dere kan.

I konteksten av dette er kunsten å få det ut til potensielle kunder. Hvordan skal Ola Nordmann få vite at nettopp denne sportsbutikken har de beste skiene på tilbud akkurat nå? Dette er oppskriften mange følger:

  • Annonse i lokalavisen, både på nett og på trykk.
  • Post på Facebook.
  • Post på Instagram.

Der føler jeg mange lar salget stoppe. Men det er her salget begynner! Det er flere enn deg som selger ut ski til påsken!

Tenk nytt, tenk strukturert, tenk som en innovativ bedrift som skal overleve et pressende marked fra andre konkurrenter.

Min oppskrift begynner her:

  • Annonser i lokale medier, både på nett og på trykk.
  • Post på Facebook og boost innlegget.
  • Post på Instagram og boost innlegget.
  • Følg opp kommentarer og spørsmål som kommer.
  • Lag en “happening” rundt salget.
  • Knytt til deg skribenter og fotografer som kan forevige varene dine i bruk ute i skog, fjell og mark.
  • La en blogger skrive et innlegg om akkurat det skiparet du har på salg, og hvorfor disse skiene er de beste.
  • Samarbeid med andre lokale butikker i området, og del hverandres tilbud og poster på sosiale medier. Et styrket sentrum trekker mer folk.
  • Tør du tilby den ekstra servicen som en kunde ikke får i en ren nettbutikk?
  • Tilbud om utlån av utstyr?
  • Tilbud om gratis prøving av utstyr?
  • Tips til den beste toppturen i området?
  • Tips til overnatting i området?
  • Levere varer direkte på døra til hyttekunder?
  • La kunde hente forhåndsbestilte varer på vei til påskeferien, utenom åpningstid?
  • Utvide åpningstiden når potensielle kunder kjører forbi utsalgsstedet ditt fredag ettermiddag, eller onsdag før skjærtorsdag?
  • Samarbeid med nabobutikken om et nytt konsept dere sammen kan selge inn til kunde?

Her kan jeg fortsette i det uendelige. Fikk du noe å tenke på?

Vi fortsetter gjerne tankevirksomheten sammen med deg og bedriften din for å finne det beste utgangspunktet for å øke mersalget og synligheten deres på nett og i lokalsamfunnet. Vi designer, vi blogger, vi skriver, vi publiserer på nett, vi oppdaterer nettsider – kort oppsumert: VI LEVERER! Send oss en uforpliktende melding på post@, så tar vi der derfra. Og husk, påsken er her snart!

 

Filed Under: Kunderelasjoner, Web

14. February 2017 av Elisabeth Østby

Trenger vi kunst?

kunst-glimt-media

Er kunst egentlig viktig? Mye forstår jeg ikke, noe er stygt og uforståelig, mens noe annet tiltrekker meg og interesserer meg. Det jeg ikke forstår glemmer jeg ofte raskt, men andre ting vekker også interessen min. Det irriterer meg at jeg ikke forstår, og kanskje er da meningen oppnådd. Det har gjort noe med meg, og skapt en nysgjerrighet. Hvorfor føler jeg dette når jeg ser på det? 

Kanskje er det det som er hele essensen med kunsten?

Alle mennesker ser verden på sin egen måte, og kanskje er det nettopp dette som uttrykkes gjennom kunst? Min måte å se verden på er ikke den samme som din, men gjennom mitt kunstuttrykk kan jeg formidle hva jeg mener, hva jeg ser, hva jeg tror, og så kan du få et lite innblikk i min verden. 

Kunst for humøret – både positivt og negativt

Det er ikke mye som gjør meg så glad og så sint som min egen kunst. Jeg kan male og male uten å få til noen ting. Både fargekombinasjoner og komposisjon blir feil, og hjernen kverner og nattesøvnen forsvinner. Og så løsner det plutselig. Av og til skal det ikke mer enn noen små korrigeringer til, og kroppen faller tilbake i normalt gjenge igjen, og humøret – ja, det er strålende. 

Kunsten har gjennom alle århundrer rokket ved og kritisert  levemåter, moral, staten, religion. De store spørsmålene, som er så viktig å sette spørsmålstegn ved. 

Kunsten gjør oss frie og kreative, i stand til å opponere og si i mot. En rektor ved en skole i et Hisbollastyrt område i Libanon sa nettopp dette. Kunsten gjør noe med hjernen vår. Den utvikler oss, og får oss til å tenke selv. Her kan det gjøre at de unge går andre veier enn i inn i den militære tankegangen, sier han.

Jepp, derfor er kunsten så viktig. 

Vi i Glimt Media er heldige som får lov til å utfordre oss selv gjennom kreativ tankegang, som resulterer i både kunst, grafisk design og trykksaker. Kanskje får du et innblikk i vårt verdensbilde gjennom uttrykket vi formidler? Se noen av våre prosjekter her.

Filed Under: Design, Kunst

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • Next Page »
Utviklet av Techspace Solutions AS
  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

Copyright © 2025 · Glimt Media AS

Utviklet av wenet.no