Synlighet på nett. Faebook-innlegget fra forrige uke er fortsatt ute. Instagram-bildet er det noen som sendte en “like” på i går. Bloggen var oppdatert ved juletider. Det årlige nyhetsbrevet ble sendt ut som nyttårshilsen, som alltid. Da er du synlig på nett da. Er det ikke slik det fungerer? Nesten.
SEO, også kalt søkemotoroptimalisering, er et begrep du bør (om ikke lære deg), så se litt nærmere på det. For optimalisering av produktet ditt på nett er et godt utgangspunkt for mersalg og bedre besøk i bedriften din. Da Internett inntok verden tidlig på 90-tallet var det enkelt for søkemotorene å plukke ut ord i tekster som lå på nett, og formidle det ut til det som ble søkt etter i søkefeltet for søkemotorene. Så gikk det noen år, og plutselig florerte det med millioner av sider, tekster og bilder på nett, og søkemotorene fikk en desto større, og vanskeligere jobb å sortere ut hva som var relevant for søkeren og ikke.
Kunden vil ha det du tilbyr, så hvor er du?
I dagens samfunn er det en kamp i seg selv å komme øverst i Google-treffene når kunden søker etter nettopp ditt produkt. Og det er på topp alle vil ligge. Jeg gjentar: Kunden søker spesifikt etter produktet du selger, og du vil komme først i køen for å vise frem at du tilbyr nettopp dette. Har jeg rett?
Så, hvordan gå frem? Du har kanskje allerede en nettside. Har du ikke, så skaff deg en. En kjapp melding til oss i Glimt Media, så hjelper vi deg selvsagt med det. Og som nevnt innledningsvis er det nok mange som har en nettside, men den er kanskje ikke helt oppdatert? Siste nyhetsinnlegg ble muligens gjort for alt for lenge siden.
Det er én side av saken, og som du enkelt kan gjøre noe med. Post en ny oppdatering, eller be oss i Glimt Media poste for deg.
SEO
Den andre siden av saken er bakenforliggende, det ikke du eller kunden ser, men som Google som søkemotor ser! Og Google er et fantastisk verktøy, som det handler om å benytte og utnytte til det fulle.
La meg gi deg et eksempel som skjedde meg senest i dag: Jeg hadde mottatt en tekst som skulle publiseres ut på en nettside for en kunde. Teksten var godt gjennomarbeidet, og kunden var fornøyd med innholdet. Så var det bare for meg å klippe og lime den inn i WordPress, og publisere ut på nett. Fiks ferdig. Men, så enkelt er et selvsagt ikke! Setningene var litt for lange. Tittelen i artikkelen var for kort. Det var ingen lenker som henviste brukeren videre til mer lesning eller bestilling av tjenestene som ble solgt fra kunden. Avsnittene var litt for lange. Det var ingen ord i teksten som beskrev kunden og tjenesten som de tilbyr, i direkte ordlyd. Dette liker ikke Google.
Hva gjorde jeg? Det er ikke verdens største jobb, men det tar litt tid, å endre litt på teksten slik at den tilpasser seg et SEO-vennlig resultat. Dette bidrar som sagt til å få siden og artikkelen opp i Google-treff, og kunden vil oppdage DEG, FØR konkurrentene dine. Nysgjerrig?
Leave a Reply