Tidligere fikk jeg stadig et gnag av dårlig samvittighet da jeg var ute hos kunder for å selge inn prosjektene våre. Jeg følte jeg ikke hadde en nyttig jobb, da jeg “bare” leverte produkter og tjenester til firmaer, og dette hadde ingen nytteverdi. Det være seg logoer, trykksaker, design, tekstproduksjon, skilt og mye, mye mer. Og de som allerede hadde utviklet en profil for firmaet sitt, de hadde det de trengte. Hva skulle de egentlig med min erfaring og kompetanse?
En gang sa en huseier jeg leide kontor av til meg: “Kjære deg, forstår du ikke at du leverer nettopp de produktene og tjenestene bedriftene faktisk har behov for, for å bli enda bedre? Enda større? Skaffe seg mer arbeid?”
Det var noe i det han sa. Det var jo akkurat dette jeg var god på! Forbedre et allerede utviklet profilkonsept. Skriv tekster. Redesigne layout på brosjyrer. Oppdatere nettsted. Ta ideer videre til et nytt nivå. Lage nettvennlige tekster slik at synligheten til bedriften blir bedre på nett.
Jeg følte jeg hadde fått ny giv! Inntil det igjen gikk litt tid, og samme følelsen som tidligere kom snikende. Kunder som alltid pruter på prisen, og som aldri virker helt fornøyd (selv om de alltid ringer meg for å få et produkt levert eller tjeneste gjort).
Jeg har venner som arbeider i helsevesenet, og jeg mener de har verdens viktigste jobb. Og det har de, det er jeg overbevist om! De redder liv, de ivaretar folks helse og behov for medisinsk fysisk og psykisk hjelp til alle døgnets tider.
Igjen fikk jeg et stikk om at jobben jeg gjør ikke hadde betydning for noen. Jeg redder ikke liv.
Legevenninnen min avkreftet dette nokså raskt da vi kom inn på dette temaet. Uten firmaer som for eksempel mitt, og uten personer med arbeid, inntekt, et sosialt liv og rett og slett et liv man selv ønsket seg, så ville hun vært nedlesset på legekontoret. Ikke av medisinske diagnoser, men desto mer av mennesker med mangel på et liv med innhold og mening. Klarer vi å få bedrifter opp og gå, flere folk i arbeid og livsgnisten tilbake til dem selv, så er mye gjort, mente hun.
For meg var disse to faktorene fra huseieren og legen et vendepunkt.
“Du kan ikke redde hele verden, Therese!”
Mamma sier noen ganger til meg: “Du kan ikke redde hele verden, Therese!” Noen ganger har hun rett, men faktisk – jeg tror hun tar litt feil… Hvis vi alle jobber mot det vi tror på, så kommer vi et godt stykke på vei “med å redde verden”.
Utfoldelse av egne ferdigheter samtidig som man styrker synlighet og profilering hos andre og flere bedrifter ved å promotere deres faglige dyktighet og som vinnere innenfor deres bestemte bransje, kan gjøre noe med enhver, og drar vi alle i samme retning, har vi kommet et godt stykke på vei med både faglig og sosial utvikling i samfunnet.
Trenger du hjelp, bistand eller råd om profilering, design, tekst eller web, ta kontakt! Råd og tips koster ingenting. Det gjelder garantert her i Glimt Media, vi deler gjerne vår fagkunnskap til deg og din bedrift uten kostnad! Det er ingenting som gleder oss mer enn når vi ser en bedrift se nytteverdien av å sende ut nyhetsbrev til kundene sine – og at de faktisk klarer å gjøre dette selv! Og ønsker du ikke gjøre det selv, er vi selvsagt behjelpelig med dette.